مطالب مفید

در این وبلاگ اطلاعات مفید برای کاربران عزیز قرار میگیرد

مطالب مفید

در این وبلاگ اطلاعات مفید برای کاربران عزیز قرار میگیرد

  • ۰
  • ۰

داروهای مسکن دشمن درجه یک کبد هستند؛ از آنها دوری کنید!!!

متاسفانه مصرف داروهای شیمیایی به ویژه داروهای مسکن ها در ایران دقیقا مانند نقل و نبات مصرف می شوند!

از کودک تا افراد مسن به محض احساس کوچکترین دردی خودسرانه اقدام به مصرف داروهای مسکن ها می کنند.

غافل از این که این داروها چه بلایی بر سر بدن آن ها، مخصوصا کبد می آورند که نیاز به درمان کبد چرب دارند

یکی از مواردی که افراد را با اختلال کارکرد کبد مواجه می‌کند، مصرف بیش از حد داروهای مسکن است. داروهایی که عمدتاً در این اختلال‌ها نقش دارند، استامینوفن، ژلوفن، بروفن و دیکلوفناک هستند. اینها به عنوان داروهای مسکن در افراد استفاده می‌شوند و اختلال کارکرد کبدی را ایجاد می‌کنند.

داروهای مسکن به سلول‌های کبدی آسیب وارد کرده و مشکلات فراوانی را برای افراد ایجاد می‌کند. بنابراین استفاده بی‌رویه و غیرمنطقی از داروهای مسکن‌ ها عوارض دارد و حتماً باید با تجویز پزشک انجام شود.

کسانی که مجبور هستند، داروهای ضد فشار خون و ضد صرع استفاده کنند، اگر به همراه آن داروی مسکن مصرف شود، به دلیل تداخل این داروها با یکدیگر ممکن است اختلالات کارکرد کبد تشدید شود و بایستی برای درمان کبد چرب افدام کنند.

اگر داروهای مسکن در فردی استفاده شود که زمینه مشکلات کبد، قلب، کلیه و… داشته باشد، عوارض استفاده از داروهای مسکن‌ ها بیشتر خواهد بود.

مسکن

مصرف بی رویه داروهای مسکن‌ ها از علل شایع افزایش آنزیم‌های کبدی

ایران در رده کشورهایی است که بالاترین میزان مصرف داروهای مسکن را داراست. مصرف این داروها موجب اختلال در کارکرد کبد می‌شود.

مصرف بعضی از داروها مثل استاتین‌ها که برای کنترل کلسترول استفاده می‌شود، مصرف الکل، نارسایی قلبی، هپاتیت آ، ب و د، بیماری کبد چرب غیرالکلی، چاقی و داروهای مسکن بدون نسخه مثل استامینوفن از علل شایع افزایش آنزیم‌های کبدی هستند که جهت کاهش آن باید نسبت به درمان کبد چرب اقدام کرد.

گاه آنزیم‌های کبدی به علل مختلفی مانند مصرف الکل یا داروهای مسکن‌  افزایش می‌یابند که عمدتا در صورت برطرف شدن علت بوجودآورنده آن، پس از گذشت یک هفته خودبه خود برطرف می شود و مشکل خاصی را ایجاد نمی‌کند.

در مواردی که میزان آنزیم‌های کبدی بالا باشد، بافت کبدی آسیب می بیند و ادامه این روند منجر به سیروز کبدی و نهایتا سرطان کبد می شود که در این مرحله درمان کبد چرب با مشکل مواجه خواهد شد.


  • ۹۷/۰۵/۱۱
  • محمد موسوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی